AKTUALITY

Organizace šk. roku 2019/2020

Organizaci školního roku 2019/2020 naleznete zde.


Příběhy našich sousedů

Nikola Kryzanová, Alena Karásková, Martin Houdek a Tomáš Havel, jejich pocity a dojmy ze silného příběhu, který jim vyprávěl pamětník pan Jaroslav Smetana. Ten jako malý chlapec prožil během konce druhé světové války na vlastní kůži nálet tzv.„hloubkařů“, amerických letounů bombardující především parní mašiny a jejich kotle. Projekt zaštiťovala organizace Post Bellum, která dokumentuje příběhy pamětníků v archivu, který je nazvaný Paměť národa. A Paměť národa je sbírkou těchto živých vzpomínek a příběhů, na něž bychom neměli zapomenout. Projekt zároveň propojuje mladé lidi s těmi, kteří toho už hodně pamatují, kteří za svůj život hodně prožili a mohou být dětem živou učebnicí historie i určité životní moudrosti. Projekt tak prohlubuje úctu ke stáří, starším lidem a staví mosty porozumění mezi generacemi. Učí nás vážit si hodnot jako je svoboda slova, demokracie, mír, a to skrze zkušenost lidí, kteří část svého života prožili v době, kdy tyto hodnoty tak samozřejmé nebyly. Tým deváťáků se na 7 měsíců spojil v usilovné práci, vyzpovídal a natočil pamětníka, video sestříhal, hledal v archivu dobové fotografie a informace, natáčel místo, kde se událost stala, animoval příběh ploškovou animací, maloval a kreslil k příběhu obraz. Nejdůležitějším prvkem celé práce je však náš úžasný pamětník pan Jaroslav Smetana, kterému z celého srdce děkujeme za odvahu vyprávět nám svůj příběh. Příběh, který už nebude zapomenut. Najdete ho i vy na webových stránkách www.postbellum.cz. Žáci nakonec výsledek své činnosti prezentovali před publikem. To se událo v kině SIRKUS v Sušici při slavnostní příležitosti, kde se promítala nejen naše videoreportáž, ale i audio a video reportáže dalších týmů, také pamětníci nechyběli a celé setkání bylo velmi dojemné. Děkujeme tímto panu Jaroslavu Smetanovi a jeho rodině, paní Jitce Doubravové z organizace Post Bellum a všem, kteří nám při projektu pomáhali. Fotografie zde. (Mgr. Hana Kotálová)


Se ZŠ Blatenská na jih do Rakouska

Svět je prý místo veliké a velmi krásné, a tak jsme se po relativně nedávné návštěvě mořem obklopené Anglie vypravili na dvoudenní poznávací exkurzi do rakouské spolkové země Salzbursko (česky také Solnohradsko), která sousedí s německým Bavorskem. Paní učitelka Jarešová, pan učitel Curko a čtyři desítky odvážných žáků ze sedmého až devátého ročníku tak v posledních týdnech pilovali výslovnost přehlasovaného ö a odbourávali případný strach z výšek, neboť Rakousko je naprosto ukázkovým příkladem hornatého státu. Naše putování započalo ve čtvrtek 6. června odjezdem v brzkých ranních hodinách tak, abychom kolem poledne mohli vystoupit v Salzburgu, rodišti geniálního Wolfganga Amadea Mozarta, kterého milovníci hudby obdivují pro svůj unikátní talent, zatímco milovníci jídla nedají dopustit na čokoládové „Echte Salzburger Mozartkugeln.“ Naše první kroky městem nás zavedly do nádherných zahrad zámku Mirabell, který nechal na začátku 17. století postavit Dietrich von Raitenau jako venkovské sídlo pro svou přítelkyni Salome Alt. Dnes již má budova zámku prozaičtější využití – slouží totiž pro účely magistrátu města. Ze zahrad jsme se vydali dobýt pevnost Hohensalzburg, za jejímiž zdmi se doslova psala historie. V pevnosti funguje svým způsobem nejstarší železnice na světě. Jde o zubatku, která nás, již ve své zmodernizované podobě, vyvezla na nádvoří působivé stavby, z níž jsme měli celý Salzburg jako na dlani. Zbytek čtvrtečního dne pak byl ve znamení přírodovědného poznávání, jelikož jsme navštívili muzeum Haus der Natur, kde milovníci přírody ztrácejí pojem o čase a nechávají se unášet nespočtem úžasných expozic. Kdyby nás zaměstnanci muzea po zavírací době nevyhnali, kochali bychom se snad ještě dnes. Čtvrteční noc jsme přečkali v hotelu Berghof Graml, těsně pod úpatím Alp. Další den jsme se vydali do aktivního solného dolu v Berchtesgadenu, kde jsme se oblékli do vysoce funkčních kombinéz, a důlní vláček nás zavezl do temnoty se slanou příchutí. Tam na nás čekala úžasná podívaná v podobě mnoha kilometrů solných štol, starého razicího náčiní i moderních projekčních technologií. Nechyběla ani plavba po solném jezeře či sjíždění desítek metrů dlouhých skluzavek. Brzké odpoledne jsme strávili na hladině nejhlubšího německého jezera Königssee, na jehož dně snad v poklidu odpočívá nebožtík, který se roku 1964 snažil i přes zákaz přejet zamrzlé jezero svým vozem Volkswagen, když se vracel od kostela svatého Bartoloměje. Celé jezero je obklopeno příkrými horskými štíty a vzniklo působením masivní ledovcové síly. Na samotný závěr naší exkurze jsme využili lanovou dráhu na hoře Jenner, kde jsme se s Alpami rozloučili krátkou horskou túrou. Poté již následovala cesta do Horažďovic, kam jsme dorazili těsně před půlnocí. A nám nezbývá než souhlasit s první větou tohoto článku. Svět je opravdu veliké a velmi krásné místo. Fotografie zde. (Mgr. Petr Curko)


Anglie 2019

Jedna z největších akcí, kterých se ZŠ Blatenská účastní, je bezpochyby každoroční šestidenní zájezd do Anglie určený především pro žáky osmých ročníků. Mezi jeho hlavní cíle patří poznat kulturu životem tepajícího Londýna, obdivovat krásy historických monumentů či pokochat se líbezností krajiny plné pastvin s ovcemi. Významným benefitem je i procvičení angličtiny mimo školní učebny. Na cestu se s námi letos vypravili Mgr. Petr Curko a Mgr. Šárka Zeithamlová. Necelý týden plný zážitků jsme odstartovali těsně před polednem 8. května nástupem do dvoupatrového autobusu a zamáváním našim rodičům. Po několika kilometrech se k nám přidali žáci z Pačejova a Janovic nad Úhlavou. V Plzni jsme pak vyzvedli našeho průvodce pana Petra Klika, který nám téměř okamžitě začal zpříjemňovat cestu zpíváním, pouštěním filmů či vyprávěním anglických pověstí. Asi hodinu po půlnoci jsme plni očekávání najeli na vlak, který nás přepravil pod kanálem La Manche, abychom po páté hodině ráno vstoupili na typickou londýnskou dlažbu. Ihned jsme se vypravili kolem Temže, na kterou dopadaly zářivé paprsky postupně sílícího slunce. Mezi vrcholy našeho prvního dne v Anglii patřily návštěvy repliky divadla Globe, pevnosti Tower, mostu Tower Bridge či katedrály svatého Pavla, ve které jsme vystoupali až do nejvyšší věže, odkud se nám celý Londýn otevřel jako na dlani. Po dlouhém dni jsme se vydali do Oxfordu, kde si nás převzaly hostitelské rodiny. Následujícího dne nás čekala cesta do Stratfordu nad Avonou, rodiště samotného Williama Shakespeara. Naší další zastávkou byl majestátný hrad Warwick, ve kterém jsme se plni úžasu zúčastnili show dravců. Večer nás opět přivítal Oxford a jeho vysokoškolské koleje či lokace z natáčení příběhů slavného čaroděje Harryho Pottera. Třetí den v Anglii se nesl ve znamení návštěvy krásného lázeňského města Bath a mohutných nákupů pochutin a suvenýrů. Některé naše spolužáky už jsme dlouho neviděli tak šťastné jako nyní pod tíhou nákupních tašek. Odpoledne jsme opustili civilizaci a s respektem stanuli před nejslavnějším kamenným kruhem ve Stonehenge. Pomyslný vrchol našeho putování nastal v den odjezdu, kdy jsme se vydali do rezidence královské rodiny, totiž do hradu Windsor. Někteří z nás dokonce viděli samotnou královnu Alžbětu. Odpoledne jsme spatřili i prince Charlese, který nastupoval do královské helikoptéry. Mezi další námi navštívené lokality pak patřily Hyde Park, Buckinghamský palác, Westminster Abbey, Big Ben, London Eye nebo čínská čtvrť Soho, v níž jsme se s večerním Londýnem rozloučili vydatnou večeří v restauraci. Kolem desáté hodiny nás vyzvedl autobus a my se vydali na dlouhou cestu do České republiky. Jednalo se o úžasný výlet, který nám přinesl spoustu nezapomenutelných zážitků a celou řadu nových kamarádů. Veliký dík patří řidičům autobusu, panu Petru Klikovi, vyučujícím Petru Curkovi a Šárce Zeithamlové a také našim rodičům. Bez nich bychom se totiž podobné akce zúčastnit nemohli. Fotografie zde.
(Anna Arnoldová, Aneta Kopalová, Markéta Pašavová - žákyně 8. A)

Deváťáci a Tartuffe

Dne 22. března 2019 jsme se my a vybraní žáci z 8. ročníků sešli ve škole, abychom se společně setkali s panem Tartuffem. Jelikož se jednalo o společenskou událost, tak kluci si vzali košile či obleky a dívky si vzaly šaty s lodičkami. První hodinu jsme se učili, ale naše myšlenky se zabývaly nedalekou budoucností. Po skončení hodiny jsme provedli poslední úpravy a vydali jsme se k autobusu. Cesta rychle utekla a po desáté hodině jsme stáli před Novým divadlem, kde jsme se s Tartuffem měli setkat. A kdo vlastně ten Tartuffe je? Tartuffe je hlavní postava stejnojmenné činohry od francouzského dramatika Moliera. Před začátkem představení jsme měli možnost prozkoumat každičký kouty divadla. Když se chystalo k začátku představení, všichni jsme si našli svá místa a netrpělivě jsme vyhlíželi pana Tartuffa. Najednou začala zhasínat světla, publikum utichlo a hra začala. Naše schůzka s panem Tartuffem nedopadla dle našich představ. Ze začátku nám byla postava velice sympatická, ale později ukázala svou temnou stránku. Tato činohra mohla mnohým otevřít oči. Měli jsme šanci si uvědomit, že ne všem lidem se dá věřit. Po tomto vydařeném představení jsme nasedli do autobusu, který nás zavezl ke KFC. Peníze nám sice ubývaly, ale kila šla nahoru. Většina však i přes nabývající hmotnost neztratila úsměv na tváři. Cestou domů jsme oslavili narozeniny jednoho ze žáků, zazpívali jsme si různé písničky a užívali jsme si poslední chvilky skvělého dne. Za chvíli jsme stáli před školou a rozloučili jsme se s krásným dnem plným nových vzpomínek. Fotografie zde. (Nikola Kryzanová, Alena Karásková – žákyně 9.B)


Na ZŠ Blatenská učí Zlatý Ámos v oboru chemie pro rok 2019

Je tomu již dlouhých 26 let, kdy světlo světa spatřila v současnosti velmi populární anketa Zlatý Ámos, kterou vyhlašuje a organizuje nevládní a nezávislé občanské sdružení Klub Domino, Dětská tisková agentura v čele se školským ombudsmanem Slávkem Hrzalem. Jejím hlavním cílem je popularizace pedagogů, kteří podle hodnocení svých dětí, žáků a studentů významným způsobem přispívají k utváření kvalitního pedagogického prostředí založeného především na vzájemné úctě, týmové spolupráci a zápalu ke svému oboru. Asi nikoho nepřekvapí, že název ankety odkazuje k moravskému rodákovi Janu Amosi Komenskému, jenž si pro své nadčasové pedagogické názory vydobyl přídomek Učitel národů. Postupem let se celý popularizační projekt stal významnou společenskou událostí, do které se v aktuálním, 26. ročníku, zapojili například ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga, vybraní radní hlavního města Prahy, Česká televize, skupina ČEZ, Unipetrol Orlen Group či výrobce her a hraček firma EFKO. V anketě se kromě hlavní kategorie, kterou letos vyhrála Pavlína Kopáčiková z mateřské a základní školy Vacov, vybírají i oboroví Ámosové v předmětech český jazyk, matematika, fyzika a chemie. A je naším potěšením oznámit, že jedna ze zlatých korunek určených pro vítěze doputovala na základní školu Blatenská v Horažďovicích, jelikož Zlatým Ámosem Chemikem pro rok 2019 se stal Mgr. Petr Curko, jemuž se podařilo zaujmout odbornou porotu především svým zápalem pro přírodní vědy, který se pravidelně úročí v podobě úspěchů našich žáků ve vědomostních soutěžích. Pomyslnou bránu ke vzrušující cestě za titulem Zlatý Ámos mohou otevřít pouze žáci či členové dětských zájmových sdružení nominací svého oblíbeného pedagoga. Ten následně musí oprávnění nominace potvrdit získáním alespoň sta podpisů, což byla na naší škole otázka pouhých několika dní. A kolotoč se tak mohl roztočit. O jarních prázdninách následovala cesta na regionální kolo, které se uskutečnilo v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Každý učitel si na regionální kolo mohl vzít tři obhájce, jejichž úkolem bylo svého „mandanta“ představit ideálně vtipnou, neotřelou a originální formou porotě složené z pedagogických odborníků a předchozích Ámosů. Této role se za naši školu zhostila děvčata Alena Karásková, Nikola Kryzanová a Johana Matějková, kterým se povedlo všechny přihlížející několikrát rozesmát scénkou odehranou jak jinak než v laboratorních pláštích. Z každého kraje však mohl postoupit pouze jeden učitel a v kraji Plzeňském byla oním vyvoleným letošní Zlatá Ámoska. Po několika dlouhých týdnech se k nám ale dostala úžasná zpráva o tom, že porota po ukončení všech regionálních kol dala hlavy dohromady a vybrala oborové vítěze. Pan učitel Curko byl následně pozván na slavnostní finále, které se uskutečnilo za účasti kamer kanálu Déčka České televize v kongresovém centru Hotelu Olšanka pod žižkovskou věží. Vrcholem letošního ročníku se stal kantorský bál v Hotelu Ambassador Zlatá Husa na Václavském náměstí, kde došlo k samotné korunovaci všech Zlatých Ámosů před zraky významných osobností českého školství a hlavních partnerů ankety. Kromě šerpy, putovní korunky a zajímavých drobností si pan učitel odvezl pozvání od společnosti Unipetrol na Báječný den s chemií pro své žáky, který se uskuteční na konci června v plzeňském Techmania Science Center. Pro všechny pozvané se bude jednat o pomyslnou zlatou tečku za velkým úspěchem člena kantorského sboru základní školy Blatenská, příhodně okořeněnou záblesky vzrušujících chemických pokusů. (Mgr. Jaroslava Šimková, ředitelka školy)


Fyzika ve zbrusu novém

Každodenní nabíjení mobilního telefonu, namáhavá chůze po schodech do vyššího patra domu či změření venkovní teploty pro výběr ideálního outfitu – pro mnohé všední rutina, za kterou se ovšem skrývají vzrušující fyzikální zákony. A přestože se tato pravidla fungování našeho světa mohou zdát někomu až příliš složitá, mají jednu nepopiratelnou výhodu. Platí pro všechny lidi stejně, nehledě na pohlaví, rasu či náboženské vyznání. Je tedy jedno, jestli nám červené jablko spadne na hlavu v Čechách či ve Španělsku. Boule bude vždy stejně velká. Ať chceme nebo ne, fyzika patří spolu se svými sestrami matematikou, biologií a chemií k velmi důležitým přírodním vědám, které formují náš současný způsob života. A právě proto se české školství začalo v posledních letech významným způsobem zajímat o úroveň přírodovědné gramotnosti žáků. Aktuálním trendem získávání vědomostí a dovedností v jednotlivých přírodních vědách je takzvaná badatelsky orientovaná výuka, v níž si žáci osvojují základ vědeckého myšlení. Díky němu si pak děti dokáží klást zvídavé otázky, mohou porozumět současným lidským znalostem a uvědomit si, jak věda formuje naše duševní, kulturní a materiální prostředí. A je naším milým potěšením oznámit, že ZŠ Blatenská s významným přispěním finančních prostředků především z fondů Evropské unie realizovala v několika posledních měsících významný projekt na kompletní rekonstrukci a modernizaci učebny fyziky. Od ledna roku 2019 tak může výuka fyziky probíhat dle současných nejpřísnějších standardů. Učebně vévodí moderní elektronická tabule Smart, každý žákovský stůl je vybaven monitorem s plně dotykovou obrazovkou a nedílnou součástí pracovny jsou didaktické sady Pasco s mnoha bezdrátovými senzory, mezi kterými dominují zejména pH metr, teploměr, siloměr, senzor polohy či vozítko osazené senzory kinetickými. Hodiny fyziky se tak do budoucna budou moci odehrávat s využitím kombinace názorných didaktických pomůcek a plně digitalizovaného prostředí, které je pro současné žáky zcela přirozené a intuitivní. Věříme, že se jedná o další významný krok, jenž v mladých lidech vzbudí lásku k sice náročným, ale nesmírně zajímavým přírodním vědám. A kdo ví, třeba právě do současných školních lavic v Horažďovicích usedá budoucí český Elon Musk. Fotografie zde. (Mgr. P. Curko)