AKTUALITY

Soutěžíme s Knihoskopem

Co je to Knihoskop? Knihoskop je čtenářská soutěž, která v letošním školním roce probíhá na naší škole. Probíhá ve dvou kategoriích – mladší čtenáři pro žáky třetích až pátých tříd, starší čtenáři pro žáky druhého stupně. V pěti kolech mohou změřit své čtenářské síly s ostatními, dozvědět se o zajímavých knihách a propátrat naši školní knihovnu od stropu až k podlaze. Všechny soutěžní otázky se týkají některé knihy ze školní knihovny a žáci mohou správné odpovědi hledat právě tam. Každý zúčastněný žák dostane drobnou cenu. Na konci školního roku vyhodnotíme celkové pořadí ze všech kol a vyhlásíme Mistra Knihoskopu.
První kolo Knihoskopu s tématem „tajemství“ již proběhlo, zúčastnilo se celkem třicet žáků. V kategorii mladších čtenářů zvítězila Julie Zychová ze 4. A, na druhém až třetím místě se umístily Barbora Rebanová a Eliška Kandrová, obě ze třídy 3. A. Ze starších čtenářů nejlépe zodpověděli soutěžní otázky Adam Ráž a Josef Behenský, na druhém místě Jan Panuška a Kristián Mlnařík a třetí nejlepší řešení odevzdaly Magdalena Bílková a Veronika Švambergová, všichni ze třídy 6 .B. Výhercům gratulujeme a všechny soutěžící zveme do dalšího kola. Začíná 25. listopadu a končí 20. prosince. Tentokrát se ponoříme do tématu „Vánoce“.
Vaše školní knihovna


Druhá rodičovská schůzka

Druhá rodičovská schůzka proběhne ve středu 27. 11. 2019 od 15:00, třídní důvěrníci se setkají ve školní družině na 1. st. ve 14:30.


Realita, Fantazie a Čas aneb Kdo s koho

14. listopad 2019. Den otevřených dveří. Den, kdy naše škola každoročně odhalí svá tajemství. Den, kdy se otevře všem, kteří mají zájem nahlédnout do její duše. Ani letos tomu nebylo jinak. Odhalila své nitro, nechala návštěvníkům nahlédnout do všech svých tajných skrýší, poskytla jim možnosti zapojit se do tvůrčích činností a tím i oni zanechali stopy v její paměti. A to vše měly na starost a pod kontrolou osobnosti, které nás provází celým naším životem. Jaké? Velmi známé. Postavičky, s nimiž se občas pere každý z nás. REALITA (Kristýna Petrusová, žákyně 8. B), FANTAZIE (Anna Listopadová, žákyně 7. B) a ČAS (Petr Roubal, žák 7. B). Kdo z nás s nimi občas nezápolí? Všichni si někdy pohrajeme s realitou, časem i fantazií. Kdo by někdy nelítal ve hvězdách, kdo by někdy nebyl vrácen velmi tvrdě zpátky na zem a nedostal by od života facku. Asi každý. A proto jsme si pozvali tyto tváře na náš slavnostní Den otevřených dveří. Obě sestry s Časem k nám zavítaly přímo z pohádky a představily nám nejen svůj kouzelný svět, ale také své poddané. A jak už to bývá mezi sourozenci, tak i ony se dostaly do sporu, povyšovaly se nad své blízké, nechtěly ustupovat, tolerovat jedna druhou a neustále se dohadovaly, která z nich je důležitější. Díky nim jsme se však alespoň na chvíli ocitli v pohádkovém světě, do něhož jsme se žáky vstoupili prostřednictvím jejich vlastních vystoupení. Každá ze sester zde měla své fanoušky, příznivce a poddané, které ztvárnili naši žáci. Za jejich pomoci mohly dívky ukázat své lepší já, bohužel, i za cenu nepříjemných hádek a dohadování. Během představení se trumfovaly, předháněly, prostě se svými účinkujícími předvedly svá nejlepší čísla. A na vše musel dohlížet Čas, jenž situaci zklidňoval, problémy řešil s nadhledem, s rozvahou a velkou trpělivostí. I když to neměl zpočátku vůbec jednoduché. Dvě rozhádané sestry mu daly pořádně zabrat. Ale my jsme si to užívali do sytosti. Na vše jsme měli dostatek času, nikam jsme nespěchali. Chvíli jsme se nechali unést Fantazií, za chvíli jsme promlouvali s Realitou, prostě jsme ladným krokem plynule přecházeli z jednoho světa do druhého. Jak to však v pohádkách bývá, nakonec vše dobře dopadlo. I Realita s Fantazií si smířlivě podaly ruce, neboť pochopily, že to ani bez jedné na tom světě nejde. Nejvíce se však ulevilo Času. Proto Vás prosíme, vezměte si z této pohádky ponaučení. Nehádejte se, neztrpčujte si život, užívejte si každý okamžik a vydejte se po té správné cestě, tím správným směrem, i když i na nich Vás někdy překvapí nějaké překážky. My Vám přejeme, ať je jich co nejméně. Kromě tohoto vystoupení mohli návštěvníci zavítat do školní kavárničky, vyrobit si něco krásného z hlíny, nahlédnout do jazykové učebny, informatiky, přírodopisu a knihovny. Děkujeme za pozornost a těšíme se na další shledání. Fotografie zde.

Mgr. Petra Jánská


Rozvoj zájmového vzdělávání na ZŠ Blatenská

Když se ve veřejných médiích hovoří o hlavních neduzích českého školství, velmi často v nich zaznívá problematika opožděného reagování škol na aktuální potřeby žáků. Jakákoliv pozitivní změna bývá často zpomalována komplikovanými legislativními postupy či v mnoha případech relativně omezenými finančními možnostmi. Existuje však výchovně-vzdělávací oblast, která nabízí poměrně velký prostor k manévrování. A touto oblastí je zájmové vzdělávání žáků, pro něž není pobyt ve škole pouhou povinností, ale také příležitostí k vlastní seberealizaci. Jelikož je účast v zájmovém vzdělávání dětí založena především na dobrovolnosti a osobní iniciativě, bývají hodiny kroužků plné radosti a téměř až hmatatelného zápalu. Základní škola Blatenská provedla minulý školní rok důkladnou analýzu, ze které vyplynulo poměrně razantní rozšíření nabízených kroužků. A nutno podotknout, že zájem o ně předčil i naše očekávání. Pedagogové na prvním stupni se zaměřují především na rozvoj celkové motoriky a psychickou pohodu žáků zejména prostřednictvím hudebních aktivit. Asi nejsladší plody po soustavném trénování pak sklízejí velmi šikovné mažoretky, které vystupují na mnoha akcích školy. Hlasitý aplaus snad po každém jejich vystoupení musí zahřát u srdce i ty nejzatvrzelejší z nás. Vyučující na stupni druhém se zcela logicky zaměřují spíše na rozvoj vědomostí, potažmo na získávání dovedností jiného typu. Oproti loňskému roku mohou žáci navštěvovat kroužky anglického a německého jazyka, v nichž je kladen důraz na menší počet žáků a jejich aktivní zapojení prostřednictvím živé konverzace. V kroužku přírodovědném se pak snažíme poodhalit snad jediné zákony na celém světě, které nemohou být porušeny – totiž ty přírodní. Zcela nový kroužek multimediální se zaměřuje na práci s moderními technologiemi a rozmanitým softwarem. Naposledy si žáci mohli postavit plně programovatelnou „vesmírnou sondu“ ze stavebnice Lego Education (viz přiložená fotografie). Poněkud speciální pozici pak mají kroužky českého jazyka a matematiky, které si daly jasný cíl – připravit naše žáky na státní přijímací zkoušky tak, aby se na vytoužené střední školy dostaly bez nejmenších potíží. Věříme, že po rozšíření nabídky kroužků si u nás přijde na své úplně každý.

Mgr. Petr Curko


Učíme se podnikavosti – týdenní stáž v Londýně

ZŠ Blatenská má aktivní výchovnou poradkyni. Díky ní jsme se zapojili do projektu Učíme se podnikavosti. Díky tomuto projektu jsem se zúčastnila týdenní stáže v Londýně. Účelem byla návštěva tamních škol, které se snaží žákům a studentům poskytovat praktické ekonomické vzdělávání, rozvíjet jejich znalosti a dovednosti, inspirovat je a podporovat v aktivním přístupu k životu, aby se dovedli prosadit a úspěšně uplatnit a byli dobře připraveni na další studium a posléze na vstup na trh práce. Navštívili jsme South Bank Engineering UTC/Vysoké učení technické/. Sem chodí děti od 14 let. Škola byla založena v roce 2016 a mimo jiné se zde studenti připravují na to, jak se ve svém budoucím povolání správně chovat. Následovala prohlídka Fulham Boys School/chlapecká škola/. Funguje zhruba 6 let, chodí sem chlapci od 11 let. Navštívili jsme zde hodiny podnikavosti, setkali se s učiteli a žáky na neformálních besedách. Tato škola zahrnuje přímo podnikavost do učebních osnov. Spolupracuje s fotbalovým klubem Chelsea v rámci jejich podnikavého programu premiérové ligy. I ten jsme měli možnost navštívit a musím podotknout, že to byl pro nás velký zážitek. Zde by si přišli na své všichni fotbaloví fanoušci. Poslední školou byla Global Academy. Opět nová, moderní, 3 roky stará škola. Klade se zde důraz na spolupráci s průmyslem a zaměstnavateli. Přicházejí sem žáci ve 14 letech a jsou to ti, kteří se chtějí věnovat mediálnímu a kreativnímu průmyslu. V čem jsou anglické školy shodné s našimi? Všichni se zaměřujeme na podporu týmové práce, kreativitu, prezentaci, na podporu charity, rozvíjíme osobní vlastnosti žáků, vytváříme atmosféru porozumění… Jsem ráda, že jsem díky stáži mohla alespoň částečně srovnat české a anglické školy a zjistila jsem, že české školy dle mého názoru jsou srovnatelné a konkurence schopné.

Mgr. Jaroslava Šimková - ředitelka


Informace o vojenských školách a nabízených oborech

Aktuální informace o vojenských školách a nabízených oborech můžete získat zde, zde nebo zde.


Adaptační kurz 6. A

Ve středu 18.9. jsem se vydali pěšky do Střelských Hoštic na adaptační kurz. Šli jsme asi 5 km přes louky a lesy až jsme do oněch Střelských Hoštic dorazili. Zde na nás čekala paní učitelka Zeithamlová s našimi taškami. První co jsme poznali byla učebna, kde jsme si povídali o cestě do Střelských Hoštic. Poté následovala cesta do chatek, kde jsme se na dvě následující noci ubytovali. Ještě ten den jsme si to parádně užili. Hráli jsme na hady, podbíhali švihadlo a číslovanou. Poté následovala večeře a program v učebně. V ní jsme měli jako třída za úkol namalovat loď a dát jí název. Večerka byla o půl desáté. Druhý den za námi přijel na návštěvu Milan z Plzně, který se nám se svými aktivitami věnoval celé dopoledne. Kupříkladu jsme v lese hledali papírky s citáty, které jsme si museli zapamatovat a následně je přednést před učiteli. Nebo jsme se houpali na provazu a snažili se pomocí něho dostat na přistávací plochu, která měla tvar písmene T. Během odpoledního programu jsme sbírali klestí na večerní táborák, hráli fotbal nebo plnili stanoviště s různými disciplínami. Na večerní táborák přijela na návštěvu naše bývalá třídní učitelka a paní ředitelka. Přivítali jsme je třídním maskotem, logem, písničkou a květinami. Paní ředitelka s paní učitelkou nám přivezli buřty a klobásy. Když už se schylovalo k pozdější hodině, paní ředitelka s paní učitelkou se s námi rozloučili a šli jsme spát. Během posledního dne jsme si například zahráli pavoučí síť. Po obědě a jsme se vydali na cestu zpět. Fotografie zde.
(Veronika Purschová 6.A)


Školy středního vzdělávání se sportovním zaměřením

Přihlášku na SŠ sportovního zaměření s talentovou zkouškou je nutno odevzdat do konce listopadu 2019. Přehled škol naleznete zde.


Adaptační dopoledne našich prvňáčků

Po nepřízni počasí na začátku druhého školního týdne se ve středu 11. září a ve čtvrtek 12. září naši nejmladší žáčci konečně vydali na „zkušenou“ do prostoru na Panské. Společně jsme si zde zahráli spoustu seznamovacích her. Při úvodní hře „Klubíčko“ se děti vzájemně představovaly a říkaly, na co se do školy nejvíce těšily. Dále následovaly známé hry „Rybičky, rybáři“, „Čáp ztratil čepičku“, „Honička dvou míčů“. Při těchto hrách si děti procvičily nejen svou fyzickou zdatnost, ale i prostorovou orientaci a rychlost. Velmi se dětem líbila činnost ve skupinách, kdy měly za úkol postavit z přírodních materiálů domeček pro zvířátka. Bylo pěkné, jak děti spolupracovaly, a dokonce na některá zvířátka, pro něž stavěly domek, vymyslely říkanky, básničky nebo o nich zazpívaly písničku. Počasí nám přálo, děti se nejen vzájemně poznaly, ale i vydováděly a spokojený výraz v jejich tvářích byl pro nás znamením, že se adaptační dopoledne líbilo. Fotografie zde.
(M. Sládková a B. Pajerová - třídní učitelky 1. tříd)


Nabídka zájmových kroužků

S nabídkou zájmových kroužků pro školní rok 2019/2020 se můžete seznámit zde. Přihlášky si vyzvedněte u třídního učitele vašich dětí nebo stáhněte zde a vyplněné přineste nejpozději do konce září.


Informace k organizaci výuky

Organizace 1. týdne:
Pondělí 2. září 2019

  • zahájení 8:00, konec 8:45, oběd 10:00 - pouze přihlášení žáci

Úterý 3. září 2019

  • 1. a 2. vyuč. hodina - třídnické práce, třídní učitelé 2. stupně budou ve svých třídách, od 3. vyuč. hodiny bude následovat výuka dle rozvrhu: 1. stupeň do 12:40, 2. stupeň do 13:35

Od středy 4. září 2019 vyučování podle rozvrhu hodin.

1. třídy:

  • Út: 8:45
  • St: 9:45
  • Čt: 9:45
  • Pá: 10:50

Zápis do ŠD a ŠK

Zápis do školní družiny a školního klubu pro školní rok 2019/2020 proběhne v pondělí 2. 9. 2019 v době od 8:00 do 16:00 hod ve školní družině. Školní družina je určena pro žáky 1. stupně. Školní klub je určen pro žáky 2. stupně.

Časový plán schůzek SR:

  • 1. informativní schůzka 4. 9. 2019 2. – 5. ročník, 5. 9. 2019 6. - 7. ročník, 6. 9. 2019 8. - 9. ročník
  • 2. schůzka 27. listopadu 2019
  • 3. schůzka 22. dubna 2020

Ředitelská volna:

  • čtvrtek 31. října 2019
  • pátek 1. listopadu 2019
  • pondělí 29. června 2020
  • úterý 30. června 2020

Výuka náboženství:
Začátek v pondělí 9. září 2019:

  • 12:10 – 12:55 - 1. třída
  • 13:00 – 13:50 - 2. – 6. třída
  • 14:00 – 14:45 - 7. – 9. třída

Adaptační kurzy pro žáky 1. a 6. tříd

Adaptační kurz pro žáky 6. tříd – Škola v přírodě ve Střelských Hošticích

  • 18. – 20. září 2019 třída 6. A – ped. dozor: Mgr. Luděk Mráz, Mgr. Šárka Zeithamlová
  • 23. – 25. září 2019 třída 6. B – ped. dozor: Mgr. Bohumila Humlová, Mgr. Šárka Zeithamlová

Adaptační kurz pro žáky 1. tříd – Horažďovice a okolí

  • 9. září 2019 třída 1.A – ped. dozor – Mgr. Milena Sládová, Mgr. Šárka Zeithamlová
  • 10. září 2019 třída 1.B – ped. dozor – Mgr. Blanka Pajerová, Mgr. Šárka Zeithamlová

Sportovní kurzy ve školním roce 2019/2020

Organizace plaveckého výcviku:

  • 1. třídy pondělí 6. 4. 2020 – 11. 5. 2020 10:40 – 12:15
  • 2. třídy pondělí 18. 5. 2020 – 15. 6. 2020 10:40 – 12:15
  • 3. třídy pondělí 16. 9. 2019 – 25.11. 2019 10:40 – 12:15
  • 4. třídy pondělí 6. 4. 2020 – 15. 6. 2020 10:40 – 12:15

Lyžařský kurz pro žáky 7. ročníků

  • 17.2. 2020 – 21.2. 2020

Cyklokurz pro žáky 9. ročníků

  • květen, červen 2020 - termín bude upřesněn

Organizace šk. roku 2019/2020

Organizaci školního roku 2019/2020 naleznete zde.


Příběhy našich sousedů

Nikola Kryzanová, Alena Karásková, Martin Houdek a Tomáš Havel, jejich pocity a dojmy ze silného příběhu, který jim vyprávěl pamětník pan Jaroslav Smetana. Ten jako malý chlapec prožil během konce druhé světové války na vlastní kůži nálet tzv.„hloubkařů“, amerických letounů bombardující především parní mašiny a jejich kotle. Projekt zaštiťovala organizace Post Bellum, která dokumentuje příběhy pamětníků v archivu, který je nazvaný Paměť národa. A Paměť národa je sbírkou těchto živých vzpomínek a příběhů, na něž bychom neměli zapomenout. Projekt zároveň propojuje mladé lidi s těmi, kteří toho už hodně pamatují, kteří za svůj život hodně prožili a mohou být dětem živou učebnicí historie i určité životní moudrosti. Projekt tak prohlubuje úctu ke stáří, starším lidem a staví mosty porozumění mezi generacemi. Učí nás vážit si hodnot jako je svoboda slova, demokracie, mír, a to skrze zkušenost lidí, kteří část svého života prožili v době, kdy tyto hodnoty tak samozřejmé nebyly. Tým deváťáků se na 7 měsíců spojil v usilovné práci, vyzpovídal a natočil pamětníka, video sestříhal, hledal v archivu dobové fotografie a informace, natáčel místo, kde se událost stala, animoval příběh ploškovou animací, maloval a kreslil k příběhu obraz. Nejdůležitějším prvkem celé práce je však náš úžasný pamětník pan Jaroslav Smetana, kterému z celého srdce děkujeme za odvahu vyprávět nám svůj příběh. Příběh, který už nebude zapomenut. Najdete ho i vy na webových stránkách www.postbellum.cz. Žáci nakonec výsledek své činnosti prezentovali před publikem. To se událo v kině SIRKUS v Sušici při slavnostní příležitosti, kde se promítala nejen naše videoreportáž, ale i audio a video reportáže dalších týmů, také pamětníci nechyběli a celé setkání bylo velmi dojemné. Děkujeme tímto panu Jaroslavu Smetanovi a jeho rodině, paní Jitce Doubravové z organizace Post Bellum a všem, kteří nám při projektu pomáhali. Fotografie zde. (Mgr. Hana Kotálová)


Se ZŠ Blatenská na jih do Rakouska

Svět je prý místo veliké a velmi krásné, a tak jsme se po relativně nedávné návštěvě mořem obklopené Anglie vypravili na dvoudenní poznávací exkurzi do rakouské spolkové země Salzbursko (česky také Solnohradsko), která sousedí s německým Bavorskem. Paní učitelka Jarešová, pan učitel Curko a čtyři desítky odvážných žáků ze sedmého až devátého ročníku tak v posledních týdnech pilovali výslovnost přehlasovaného ö a odbourávali případný strach z výšek, neboť Rakousko je naprosto ukázkovým příkladem hornatého státu. Naše putování započalo ve čtvrtek 6. června odjezdem v brzkých ranních hodinách tak, abychom kolem poledne mohli vystoupit v Salzburgu, rodišti geniálního Wolfganga Amadea Mozarta, kterého milovníci hudby obdivují pro svůj unikátní talent, zatímco milovníci jídla nedají dopustit na čokoládové „Echte Salzburger Mozartkugeln.“ Naše první kroky městem nás zavedly do nádherných zahrad zámku Mirabell, který nechal na začátku 17. století postavit Dietrich von Raitenau jako venkovské sídlo pro svou přítelkyni Salome Alt. Dnes již má budova zámku prozaičtější využití – slouží totiž pro účely magistrátu města. Ze zahrad jsme se vydali dobýt pevnost Hohensalzburg, za jejímiž zdmi se doslova psala historie. V pevnosti funguje svým způsobem nejstarší železnice na světě. Jde o zubatku, která nás, již ve své zmodernizované podobě, vyvezla na nádvoří působivé stavby, z níž jsme měli celý Salzburg jako na dlani. Zbytek čtvrtečního dne pak byl ve znamení přírodovědného poznávání, jelikož jsme navštívili muzeum Haus der Natur, kde milovníci přírody ztrácejí pojem o čase a nechávají se unášet nespočtem úžasných expozic. Kdyby nás zaměstnanci muzea po zavírací době nevyhnali, kochali bychom se snad ještě dnes. Čtvrteční noc jsme přečkali v hotelu Berghof Graml, těsně pod úpatím Alp. Další den jsme se vydali do aktivního solného dolu v Berchtesgadenu, kde jsme se oblékli do vysoce funkčních kombinéz, a důlní vláček nás zavezl do temnoty se slanou příchutí. Tam na nás čekala úžasná podívaná v podobě mnoha kilometrů solných štol, starého razicího náčiní i moderních projekčních technologií. Nechyběla ani plavba po solném jezeře či sjíždění desítek metrů dlouhých skluzavek. Brzké odpoledne jsme strávili na hladině nejhlubšího německého jezera Königssee, na jehož dně snad v poklidu odpočívá nebožtík, který se roku 1964 snažil i přes zákaz přejet zamrzlé jezero svým vozem Volkswagen, když se vracel od kostela svatého Bartoloměje. Celé jezero je obklopeno příkrými horskými štíty a vzniklo působením masivní ledovcové síly. Na samotný závěr naší exkurze jsme využili lanovou dráhu na hoře Jenner, kde jsme se s Alpami rozloučili krátkou horskou túrou. Poté již následovala cesta do Horažďovic, kam jsme dorazili těsně před půlnocí. A nám nezbývá než souhlasit s první větou tohoto článku. Svět je opravdu veliké a velmi krásné místo. Fotografie zde. (Mgr. Petr Curko)


Anglie 2019

Jedna z největších akcí, kterých se ZŠ Blatenská účastní, je bezpochyby každoroční šestidenní zájezd do Anglie určený především pro žáky osmých ročníků. Mezi jeho hlavní cíle patří poznat kulturu životem tepajícího Londýna, obdivovat krásy historických monumentů či pokochat se líbezností krajiny plné pastvin s ovcemi. Významným benefitem je i procvičení angličtiny mimo školní učebny. Na cestu se s námi letos vypravili Mgr. Petr Curko a Mgr. Šárka Zeithamlová. Necelý týden plný zážitků jsme odstartovali těsně před polednem 8. května nástupem do dvoupatrového autobusu a zamáváním našim rodičům. Po několika kilometrech se k nám přidali žáci z Pačejova a Janovic nad Úhlavou. V Plzni jsme pak vyzvedli našeho průvodce pana Petra Klika, který nám téměř okamžitě začal zpříjemňovat cestu zpíváním, pouštěním filmů či vyprávěním anglických pověstí. Asi hodinu po půlnoci jsme plni očekávání najeli na vlak, který nás přepravil pod kanálem La Manche, abychom po páté hodině ráno vstoupili na typickou londýnskou dlažbu. Ihned jsme se vypravili kolem Temže, na kterou dopadaly zářivé paprsky postupně sílícího slunce. Mezi vrcholy našeho prvního dne v Anglii patřily návštěvy repliky divadla Globe, pevnosti Tower, mostu Tower Bridge či katedrály svatého Pavla, ve které jsme vystoupali až do nejvyšší věže, odkud se nám celý Londýn otevřel jako na dlani. Po dlouhém dni jsme se vydali do Oxfordu, kde si nás převzaly hostitelské rodiny. Následujícího dne nás čekala cesta do Stratfordu nad Avonou, rodiště samotného Williama Shakespeara. Naší další zastávkou byl majestátný hrad Warwick, ve kterém jsme se plni úžasu zúčastnili show dravců. Večer nás opět přivítal Oxford a jeho vysokoškolské koleje či lokace z natáčení příběhů slavného čaroděje Harryho Pottera. Třetí den v Anglii se nesl ve znamení návštěvy krásného lázeňského města Bath a mohutných nákupů pochutin a suvenýrů. Některé naše spolužáky už jsme dlouho neviděli tak šťastné jako nyní pod tíhou nákupních tašek. Odpoledne jsme opustili civilizaci a s respektem stanuli před nejslavnějším kamenným kruhem ve Stonehenge. Pomyslný vrchol našeho putování nastal v den odjezdu, kdy jsme se vydali do rezidence královské rodiny, totiž do hradu Windsor. Někteří z nás dokonce viděli samotnou královnu Alžbětu. Odpoledne jsme spatřili i prince Charlese, který nastupoval do královské helikoptéry. Mezi další námi navštívené lokality pak patřily Hyde Park, Buckinghamský palác, Westminster Abbey, Big Ben, London Eye nebo čínská čtvrť Soho, v níž jsme se s večerním Londýnem rozloučili vydatnou večeří v restauraci. Kolem desáté hodiny nás vyzvedl autobus a my se vydali na dlouhou cestu do České republiky. Jednalo se o úžasný výlet, který nám přinesl spoustu nezapomenutelných zážitků a celou řadu nových kamarádů. Veliký dík patří řidičům autobusu, panu Petru Klikovi, vyučujícím Petru Curkovi a Šárce Zeithamlové a také našim rodičům. Bez nich bychom se totiž podobné akce zúčastnit nemohli. Fotografie zde.
(Anna Arnoldová, Aneta Kopalová, Markéta Pašavová - žákyně 8. A)

Deváťáci a Tartuffe

Dne 22. března 2019 jsme se my a vybraní žáci z 8. ročníků sešli ve škole, abychom se společně setkali s panem Tartuffem. Jelikož se jednalo o společenskou událost, tak kluci si vzali košile či obleky a dívky si vzaly šaty s lodičkami. První hodinu jsme se učili, ale naše myšlenky se zabývaly nedalekou budoucností. Po skončení hodiny jsme provedli poslední úpravy a vydali jsme se k autobusu. Cesta rychle utekla a po desáté hodině jsme stáli před Novým divadlem, kde jsme se s Tartuffem měli setkat. A kdo vlastně ten Tartuffe je? Tartuffe je hlavní postava stejnojmenné činohry od francouzského dramatika Moliera. Před začátkem představení jsme měli možnost prozkoumat každičký kouty divadla. Když se chystalo k začátku představení, všichni jsme si našli svá místa a netrpělivě jsme vyhlíželi pana Tartuffa. Najednou začala zhasínat světla, publikum utichlo a hra začala. Naše schůzka s panem Tartuffem nedopadla dle našich představ. Ze začátku nám byla postava velice sympatická, ale později ukázala svou temnou stránku. Tato činohra mohla mnohým otevřít oči. Měli jsme šanci si uvědomit, že ne všem lidem se dá věřit. Po tomto vydařeném představení jsme nasedli do autobusu, který nás zavezl ke KFC. Peníze nám sice ubývaly, ale kila šla nahoru. Většina však i přes nabývající hmotnost neztratila úsměv na tváři. Cestou domů jsme oslavili narozeniny jednoho ze žáků, zazpívali jsme si různé písničky a užívali jsme si poslední chvilky skvělého dne. Za chvíli jsme stáli před školou a rozloučili jsme se s krásným dnem plným nových vzpomínek. Fotografie zde. (Nikola Kryzanová, Alena Karásková – žákyně 9.B)


Na ZŠ Blatenská učí Zlatý Ámos v oboru chemie pro rok 2019

Je tomu již dlouhých 26 let, kdy světlo světa spatřila v současnosti velmi populární anketa Zlatý Ámos, kterou vyhlašuje a organizuje nevládní a nezávislé občanské sdružení Klub Domino, Dětská tisková agentura v čele se školským ombudsmanem Slávkem Hrzalem. Jejím hlavním cílem je popularizace pedagogů, kteří podle hodnocení svých dětí, žáků a studentů významným způsobem přispívají k utváření kvalitního pedagogického prostředí založeného především na vzájemné úctě, týmové spolupráci a zápalu ke svému oboru. Asi nikoho nepřekvapí, že název ankety odkazuje k moravskému rodákovi Janu Amosi Komenskému, jenž si pro své nadčasové pedagogické názory vydobyl přídomek Učitel národů. Postupem let se celý popularizační projekt stal významnou společenskou událostí, do které se v aktuálním, 26. ročníku, zapojili například ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga, vybraní radní hlavního města Prahy, Česká televize, skupina ČEZ, Unipetrol Orlen Group či výrobce her a hraček firma EFKO. V anketě se kromě hlavní kategorie, kterou letos vyhrála Pavlína Kopáčiková z mateřské a základní školy Vacov, vybírají i oboroví Ámosové v předmětech český jazyk, matematika, fyzika a chemie. A je naším potěšením oznámit, že jedna ze zlatých korunek určených pro vítěze doputovala na základní školu Blatenská v Horažďovicích, jelikož Zlatým Ámosem Chemikem pro rok 2019 se stal Mgr. Petr Curko, jemuž se podařilo zaujmout odbornou porotu především svým zápalem pro přírodní vědy, který se pravidelně úročí v podobě úspěchů našich žáků ve vědomostních soutěžích. Pomyslnou bránu ke vzrušující cestě za titulem Zlatý Ámos mohou otevřít pouze žáci či členové dětských zájmových sdružení nominací svého oblíbeného pedagoga. Ten následně musí oprávnění nominace potvrdit získáním alespoň sta podpisů, což byla na naší škole otázka pouhých několika dní. A kolotoč se tak mohl roztočit. O jarních prázdninách následovala cesta na regionální kolo, které se uskutečnilo v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Každý učitel si na regionální kolo mohl vzít tři obhájce, jejichž úkolem bylo svého „mandanta“ představit ideálně vtipnou, neotřelou a originální formou porotě složené z pedagogických odborníků a předchozích Ámosů. Této role se za naši školu zhostila děvčata Alena Karásková, Nikola Kryzanová a Johana Matějková, kterým se povedlo všechny přihlížející několikrát rozesmát scénkou odehranou jak jinak než v laboratorních pláštích. Z každého kraje však mohl postoupit pouze jeden učitel a v kraji Plzeňském byla oním vyvoleným letošní Zlatá Ámoska. Po několika dlouhých týdnech se k nám ale dostala úžasná zpráva o tom, že porota po ukončení všech regionálních kol dala hlavy dohromady a vybrala oborové vítěze. Pan učitel Curko byl následně pozván na slavnostní finále, které se uskutečnilo za účasti kamer kanálu Déčka České televize v kongresovém centru Hotelu Olšanka pod žižkovskou věží. Vrcholem letošního ročníku se stal kantorský bál v Hotelu Ambassador Zlatá Husa na Václavském náměstí, kde došlo k samotné korunovaci všech Zlatých Ámosů před zraky významných osobností českého školství a hlavních partnerů ankety. Kromě šerpy, putovní korunky a zajímavých drobností si pan učitel odvezl pozvání od společnosti Unipetrol na Báječný den s chemií pro své žáky, který se uskuteční na konci června v plzeňském Techmania Science Center. Pro všechny pozvané se bude jednat o pomyslnou zlatou tečku za velkým úspěchem člena kantorského sboru základní školy Blatenská, příhodně okořeněnou záblesky vzrušujících chemických pokusů. (Mgr. Jaroslava Šimková, ředitelka školy)


Fyzika ve zbrusu novém

Každodenní nabíjení mobilního telefonu, namáhavá chůze po schodech do vyššího patra domu či změření venkovní teploty pro výběr ideálního outfitu – pro mnohé všední rutina, za kterou se ovšem skrývají vzrušující fyzikální zákony. A přestože se tato pravidla fungování našeho světa mohou zdát někomu až příliš složitá, mají jednu nepopiratelnou výhodu. Platí pro všechny lidi stejně, nehledě na pohlaví, rasu či náboženské vyznání. Je tedy jedno, jestli nám červené jablko spadne na hlavu v Čechách či ve Španělsku. Boule bude vždy stejně velká. Ať chceme nebo ne, fyzika patří spolu se svými sestrami matematikou, biologií a chemií k velmi důležitým přírodním vědám, které formují náš současný způsob života. A právě proto se české školství začalo v posledních letech významným způsobem zajímat o úroveň přírodovědné gramotnosti žáků. Aktuálním trendem získávání vědomostí a dovedností v jednotlivých přírodních vědách je takzvaná badatelsky orientovaná výuka, v níž si žáci osvojují základ vědeckého myšlení. Díky němu si pak děti dokáží klást zvídavé otázky, mohou porozumět současným lidským znalostem a uvědomit si, jak věda formuje naše duševní, kulturní a materiální prostředí. A je naším milým potěšením oznámit, že ZŠ Blatenská s významným přispěním finančních prostředků především z fondů Evropské unie realizovala v několika posledních měsících významný projekt na kompletní rekonstrukci a modernizaci učebny fyziky. Od ledna roku 2019 tak může výuka fyziky probíhat dle současných nejpřísnějších standardů. Učebně vévodí moderní elektronická tabule Smart, každý žákovský stůl je vybaven monitorem s plně dotykovou obrazovkou a nedílnou součástí pracovny jsou didaktické sady Pasco s mnoha bezdrátovými senzory, mezi kterými dominují zejména pH metr, teploměr, siloměr, senzor polohy či vozítko osazené senzory kinetickými. Hodiny fyziky se tak do budoucna budou moci odehrávat s využitím kombinace názorných didaktických pomůcek a plně digitalizovaného prostředí, které je pro současné žáky zcela přirozené a intuitivní. Věříme, že se jedná o další významný krok, jenž v mladých lidech vzbudí lásku k sice náročným, ale nesmírně zajímavým přírodním vědám. A kdo ví, třeba právě do současných školních lavic v Horažďovicích usedá budoucí český Elon Musk. Fotografie zde. (Mgr. P. Curko)